Zelená renesance na školách

Z prostorového hlediska má většina základních a mnoho středních škol ve městech poměrně velkorysé zelené plochy s velkým potenciálem, který však často zůstává nevyužit.

Jak lze takový prostor proměnit v estetický systém jedlých zahrad s pozitivním dopadem na komunitní život školy a zároveň pomoci všem zúčastněným rozvíjet vztah k přírodě? Jak proměnit školy ve výkladní skříně kreativních možností zeleného designu?

V souvislosti s postupujícími klimatickými změnami je takový přístup stále potřebnější a školy mohou v procesu ozelenění městských prostor hrát nejen roli funkčních prototypů přinášejících nové standardy spolubytí člověka s přírodou, ale také kreativních míst, kde si studenti budou moci vztah k zelenému designu osvojit jako samozřejmost, což se přirozeně promítne i v kvalitě jejich budoucí profesní realizace, v níž budou aktivně stavět na organických principech.

Prototyp kroužku byl úspěšně spuštěn na Slovensku ve spolupráci s Gymnáziem Dominika Tatarky v Považské Bystrici a výsledkem je, že studenti gymnázia pod odborným vedením během podzimu 2023 navrhli novou podobu dvora gymnázia a jeho okolí tak, aby zahrnoval studentskou komunitní zahradu, malý sad tvořený starými odrůdami ovocných stromů a keřů, trvalkové záhony plnící kromě estetické funkce i funkci dešťové zahrady, altán sloužící jako venkovní učebna, jehož součástí by bylo i pódium umožňující pořádání různých kulturních akcí, pergoly s posezením, relaxační prvky a samozřejmě umělecké instalace (obrazy a sochy) vytvořené studenty ve spolupráci s žáky ZUŠ Imre Weinera Krále. Spuštění realizace projektu je naplánovano na léto 2024.

Pokud Tě tento typ inovací ve vzdělávání zajímá a chceš s námi spolupracovat na jejholokální implementaci na místě kde působíš, napiš nám.

Na jeho podporu jsme založili experimentální celoroční kroužek pro studenty a učitele na téma Globální výzvy a zelená renesance ve školách.

Cílem kroužku je podpořit rozvoj tvůrčí inteligence, systémového myšlení, schopnost vnímat a chápat složité souvislosti současnosti, ale především, schopnost v celé této situaci jejich vizi krásnějšího světa proměňovat na skutečnost.

Kroužek je postaven na integraci teoretických a praktických přístupů. Jeho teoretickou část tvoří diskusní semináře 
Klima: Nový příběh a Design regenerativní kultury. Prostřednictvím myšlenek dvou kulturních vizionářů – Charlese Eisensteina a Daniela Wahla – se studenti seznámí se základními východisky a konkrétními aplikacemi nového civilizačního příběhu, který namísto konkurence a oddělenosti staví na spolupráci a spolubytí. Jeho praktickou část tvoří workshopy  Úvod do permakultury a Design komunitných zahrad, které studenty seznámí se základy permakulturního designu a ukáží jim, jak v exteriéru školy navrhnout a krok za krokem vytvořit komunitní zahradu. Její průběžné udržování formou stáží bude pro studenty dalších ročníků cennou příležitostí nejen k vytváření a prohlubování komunitních vztahů, rozvíjení přirozeného vztahu k přírodnímu světu, ale také k získání praktických manažerských dovedností, které jim v životě pomohou zhmotnit jejich projektové záměry. Umělecky nadaným studentům pomohou workshopy malby uchopit obsah a techniku tématu, které pak mohou přenést do veřejného prostoru prostřednictvím projektu  Krásnější svět je možný.

Optimální je tento typ tvořivého procesu spojit s Hrou o světový mír, vytvoří se tak důležitý synergický efekt.