Hra o světový mír
prof. PhDr. Miron Zelina. DrSc.
„Svět zažívá války, krize, trápení a nejistotu… Lidé ale touží po míru, lásce, produktivitě, ocenení, zdraví, čisté vodě, čerstvém vzduchu a půdě, která přináší dobré plody. Hra o světový mír má velkou ambici. Chce a může být protiváhou války v jejích různých kontextech a agresivních projevech. Má být prostorem porozumění, spolupráce, pochopení a tvořivosti. Z odborného hlediska splňuje Hra o světový mír požadavky na skutečně holistický pohled na svět a jeho problémy. V této celistvosti je zakotven individuální prostor a přínos pro každého jednotlivce – otevírá dveře k angažovanosti přesahující jeho čistě osobní já. Učí vnímat, chápat, začleňuje poznatky do širších, dokonce existenciálních souvislostí, vybízí člověka, aby do hloubky zkoumal to, co si myslí, že ví, a konfrontuje všechny tyto poznatky s vlastními hodnotami a hodnotami, jimiž žije svět. Zaujímání etického postoje založeného na hodnotách vede k aktivitě, k jednání. A to je cílem této vážné „hry“ o mír. Mír v duši, mír v rodině, mír v krajině, v přírodě, ve světě, mír v sobě samém. Hra rozvíjí všechny kognitivní roviny lidské inteligence a poznání, ale zároveň a neméně důležité je, že k poznávacím činnostem vztahuje jako jejich symbiotickou součást i nekognitivní procesy člověka, jako jsou intelektuální ctnosti, morální kvality, emocionální bohatství jedince, jeho svět tužeb, cílů, ideálů a hodnot. Učí člověka produktivní socializaci. Učí ho mluvit, komunikovat a dohodnout se. A v neposlední řadě ho učí poznávat sebe sama a řídit sebe sama jako něco významného, na čem záleží. A to není málo. To je skutečný vrchol toho, co může Hra o světový mír poskytnout jako příspěvek k didaktice lidského bytí.“
Doporučuji Hru o světový mír zažít a její poselství vnést do života jednotlivce, skupin, kultur a společenství.
– prof. PhDr. Miron Zelina. DrSc.
Ve své Deklaraci o vzdělávání pro 21. století z roku 1998 představilo UNESCO velkolepou vizi obnovy vzdělávání, výzkumu a života celé lidské společnosti. Vzdělávání v ní hraje klíčovou roli při podpoře všestranného a zároveň udržitelného rozvoje celého lidského společenství (§1, §2f) a v zájmu dosažení dlouhodobých strategických cílů a potřeb společnosti doporučuje, aby byly ve vzdělávacím procesu výrazně podporovány nejen interdisciplinární a transdisciplinární přístupy (§5a), ale také rozvoj vyššího lidského potenciálu (§5a). Vzdělávání by tak mělo v konečném důsledku sloužit snaze o vytvoření nové společnosti bez násilí a vykořisťování, tvořené vysoce motivovanými a integrovanými jedinci inspirovanými láskou k lidstvu a vedenými moudrostí (§6d). Deklarace rovněž poukázala na to, že ve světě, který prochází rychlými změnami, je zapotřebí nové paradigma vzdělávání založené na vazbách mezi školami, vzděláváním a výzvami, kterým čelí lidská společnost (§9a). K dosažení těchto cílů doporučila, aby byly osnovy od základu přepracovány tak, aby školy byly schopny nabídnout více než jen čistě kognitivní zvládnutí jednotlivých disciplín (§9c).
Jak začít s proměnou této velké vize ve skutečnost? Jak vnést její podstatu do vzdělávacího procesu a do světa?
Nabízíme školení ve facilitaci Hry o světový mír a základním a středním školám a její realizaci přímo v jejich prostorech (více informací níže).
Hra o světový mír (World Peace Game), kterou vytvořil americký pedagog John Hunter, podporuje hlavní záměr této deklarace mimořádným způsobem, protože umožňuje žákům a studentům, kteří budou svět budoucnosti utvářet, na vlastní kůži zažít, že to není utopický sen, ale dosažitelný cíl.
Tato vzdělávací simulace civilizačních procesů u žáků a studentů rozvíjí schopnost tvořivě pracovat s komplexnými problémy, schopnost spolupracovat a komunikovat při řešení a transformaci konfliktů, empatii nezbytnou pro otevřenost ke kompromisům, a to vše při zohlednění různorodosti pohledů a zájmů všech zúčastněných stran.
Hra dává hráčům příležitost prozkoumat propojenost globálního společenství prizmatem ekonomických, sociálních a environmentálních krizí a bezprostřední hrozby války. Cílem hry je vyvést jednotlivé země z nebezpečné situace a dosáhnout globální prosperity s co nejmenšími vojenskými zásahy. Prostřednictvím hraní rolí představujících různé státy a mezivládní organizace studenti lépe pochopí kritický vliv informací a jejich využití při řešení praktických problémů. Jak budou jednotlivé týmy ve stále komplexnějších interakcích vtahovány dynamikou hry do interaktivního sociálního prostředí protkaného různými morálními dilematy a filozofickými otázkami, posílí si dovednosti potřebné k rozpoznání nejednoznačnosti a různých forem zkreslení v informacích, které dostávají. Zároveň se v jednotlivých situacích zcela přirozeně naučí, že reaktivní chování nejen vyvolává antagonismus, ale může je zanechat osamocené a izolované tváří v tvář mocným nepřátelům. Jejich přesvědčení a hodnoty se budou v průběhu hry organicky vyvíjet nebo se zcela rozplynou pod pozitivním vlivem příležitostí, které vzniknou díky efektivní spolupráci a lepší komunikace.
Základní principy hry:
- protichůdné prvky mohou a měly by koexistovat
- záměrně vytváří ohromující pocit složitosti a podporování chaosu
- týmová řešení vytvořená záměrným tlakem a pocitem naléhavosti
- podpora komplexních řešení problémů v rámci scénářů, které jsou založené jak na spolupráci, tak na soutěživosti
- stimulování rozvoje skutečné empatie a soucitu
- podpora schopnosti mít více paralelních pohledů na problém současně
- stimulace a podpora dlouhodobého strategického myšlení
- množství možných řešení je dáno kreativitou
- oceňování složitosti namísto jejího popírání nebo strachu z ní
- rozvíjení kritického a tvůrčího myšlení
- přímá konfrontace s výzvami namísto jejich vytěsňování
- objevování osobních vrozených schopností při simulaci krizí
- nadhled, nepřipoutanost a přijetí nestálosti jako součásti běžné existence
- sebereflexe prostřednictvím internalizovaného sebehodnocení
pochopení a ocenění hodnoty neměřitelných výsledků - extrapolace akcí/reakcí ve více směrech/úrovních/dimenziích současně
- rozvoj mentální flexibility a situační expertízy
- oceňování neúspěchu jako cesty k úspěchu
Více o hře:
Pokud chceš přinést Hru o světový mír přímo do své školy nebo pokud máš zájem o tento typ tvůrčí práce, která aktivuje potenciál mladých lidí, a chceš se naučit, jak Hru o světový mír facilitovat, napiš nám.